Nieuws
19 januari 2018

Nanne de Ru: ‘Een goede gevel borgt het programma in de stad'

De gevel is een belangrijke intermediair in het stedelijk weefsel. Een gevel vertelt een verhaal: over de omringende stad en haar geschiedenis, maar ook over datgene wat zich achter de gevel afspeelt, het programma. Dat verhaal moet kwaliteit hebben, verbindingen maken en een blijvende kwaliteit hebben. Het is ook het verhaal dat je aan je kinderen kunt vertellen: dat je gebouwen maakt die generaties meegaan.’ Aan het woord is Nanne de Ru, architect en oprichter van Powerhouse Company. ‘Zonder cynisch te willen zijn: alle architectuur is inmiddels commercieel. In dat ecosysteem moet je ook als architect kunnen meedraaien. Al is het maar om te zorgen dat er genoeg budget voor die gevel is.’

Dwars door de crisis heen groeide Powerhouse Company in de afgelopen tien jaar van bescheiden jong bureau tot een internationaal opererend bedrijf met opdrachten in de grote Nederlandse steden en ver daarbuiten. ‘Vakmanschap en realiteitszin, dat zijn altijd de belangrijkste uitgangspunten voor ons geweest. Maximale kwaliteit in de opgave realiseren: bouwbaar en betaalbaar’, vertelt Nanne de Ru, die samen met Charles Bessard Powerhouse Company in 2005 oprichtte. Bessard operereerde al vanaf het begin vanuit Denemarken, een situatie die lastiger werd naarmate het Rotterdamse bureau groeide. De oprichters hebben geen zakelijk partnerschap meer, maar ‘het is altijd de bedoeling geweest om met Powerhouse Company een collectief te zijn, dat internationaal kan opereren’, aldus De Ru. Inmiddels heeft hij ook een ontwikkelingsmaatschappij opgericht - RED Company - en ingenieursbureau PCCE dat zich heeft gespecialiseerd in de bouwkundige uitwerking (hoogwaardige detaillering van in- en exterieur) van luxueuze villa’s.

 

De rol van de architect is zeker aan het veranderen. Vakmanschap gaat over bouwtechniek, maar ook over het zorgvuldig besteden van het budget’, stelt De Ru. ‘Bij alle drie de bedrijven spelen die factoren een belangrijke rol, maar zijn de onderliggende motieven vaak anders. Het is heel interessant om die processen - waarbij het natuurlijk vaak om geld draait - vanuit drie verschillende invalshoeken mee te maken en de kennis daarover uit te wisselen. Daar wordt ook onze architectuur beter van. Je moet weten in welk economisch ecosysteem je werkt. Zonder cynisch te willen zijn: in mijn optiek is er alleen nog maar commerciële architectuur. Ook als het duurzamer moet of duurder kan.’

 

Powerhouse Company - Erasmus Paviljoen - Photo by Rene de Wit_LR.jpg

Het Erasmus Paviljoen in Rotterdam heeft een fascinerende bewegende buitenzonwering. Het ontwerp is van Powerhouse Company in samenwerking met De Zwarte Hond. Foto: René de Wit.

 

Niet lullen

Woensdag 24 januari staat de vakbeurs GEVEL voor een deel in het teken van ontwikkelingen in de stad Rotterdam, waar ook Powerhouse Company is gevestigd. Het bureau heeft in de thuisstad al een paar bijzondere projecten opgeleverd: de renovatie van het WillemsWerf kantoorgebouw (oorspronkelijk architect Wim Quist) aan de Hertekade en het Erasmus Paviljoen, met “bewegende” gevel met externe zonwering, dat samen met architectenbureau De Zwarte Hond werd ontworpen. In ontwikkeling is de Baan Toren, een woontoren met natuurstenen gevel, ontwikkeld door RED Company met 145 appartementen en een beoogde oplevering in 2019.

 

De clichés over de steden in de Randstad gaan wel degelijk op’, lacht Nanne de Ru, gevraagd naar het verschil van aanpak van projecten in Rotterdam ten opzichte van - bijvoorbeeld - Amsterdam of Den Haag. ‘Er geldt hier in Rotterdam echt een mentaliteit van niet lullen maar poetsen, heel pragmatisch en resultaatgericht. Daarbij gegeven dat Rotterdam een lappendeken is van identiteit, nog steeds zoekend naar karakter en context, maakt dat een opdracht heel anders verloopt dan in andere steden. Den Haag is al veel meer af. In Amsterdam worden alle stedelijke ontwikkelingen gespiegeld aan de grachtencirkel - hoe ver je ook uit het centrum bouwt.’

 

Bij projecten in Rotterdam wordt het ontwerp veel meer op de plek beoordeeld. Dat maakt processen wel eenvoudiger. De crisis heeft ook zeker bijgedragen aan een wat meer ontspannen houding van de gemeente: de markt is leidend, de overheid anticipeert. Initiatieven komen ook vanuit de markt, vanuit de gebruikers. Dat geeft ook weer nieuwe samenwerkingsvormen. De kou is echt uit de lucht tussen gemeente en ontwikkelaars in Rotterdam. Ook in Eindhoven proeven we die mentaliteit.’

 

gevel18-baan-tower.jpg

De Baan Toren in Rotterdam - inmiddels in aanbouw - is een ontwikkeling van RED Company en een ontwerp van Powerhouse Company. Beeld: Powerhouse Company.

 

Kwaliteit leveren

In de zomer van 2017 won Powerhouse Company samen met landschapsarchitect ZUS en ontwikkelaar Amvest de besloten prijsvraag voor het complex Stationsplein in Eindhoven. ‘Je merkt dat de gesprekken bij dit soort prijsvragen niet meer gaan over de formele aspecten van architectuur’, vertelt De Ru. ‘Het gaat veel meer over de inpassing in de stad, over het stedenbouwkundige knooppunt, over de skyline. Een andere schaal van inpassing. En natuurlijk gaat het ook over duurzaamheid, over blijvende waarde. Dat vertaalt zich ook naar de materialisering van de gevel, die we met travertin gaan maken.’

 

In Den Haag - de stad die al veel meer af is - wordt op het Koning Julianaplein (pal voor het Centraal Station) een enorm multifunctioneel complex gebouwd. ‘En we zijn bezig met onze eerste wolkenkrabber, in Amsterdam bij het Amstel Station’, aldus een enthousiaste De Ru. Maar naast al deze grootschalige projecten, heeft het bureau ook een aantal kleinere projecten op de rit. Alhoewel, kleiner? ‘Luxueuze villa’s, die maken we ook. Ook met prachtige gevels, met bewegende elementen. Zoals een recent opgeleverde villa in Duitsland, met een omvang van 25oo vierkante meter en alles tot in de kleinste details uitgewerkt’, laat De Ru enthousiast zien. Een natuurstenen gevel opent zich vederlicht naar de zon, grote glazen puien naar de tuin, naadloos tot in het plafond doorlopende overstekken. Het allereerste project van het bureau - Villa 1 - kreeg internationaal veel erkenning en dat vertaalt zich nu in opdrachten voor zeer welgestelde families. ‘Bij dit soort projecten werkt PCCE alles tot op de millimeter uit. Dan gaat het eigenlijk alleen nog maar over kwaliteit, over detaillering, over maakbaarheid. Dat blijft toch de kern van het vak. Wie je opdrachtgever ook is en hoe extreem hoog een budget kan zijn: je moet altijd het hoogst mogelijke niveau willen leveren.’

 

 

Stefan Prins (Partner Powerhouse Company) geeft zijn keynote tijdens de avondopening van GEVEL 2018 op woensdag 24 januari om 19:00 uur in de Arena op de beursvloer.

 

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartnershib-jblogo.png
Mediapartners